Content voor Ingelogde Gebruikers
Gratis verzending vanaf €25 (NL) / €50 (België) - voor 17:00 besteld, dezelfde dag verzonden.
Wietolie Om Af Te Vallen?

Wietolie om af te vallen?

Wietolie voor afvallen?

Wie een kilo’tje teveel weegt, heeft ongetwijfeld weleens ongevraagd goedbedoelde adviezen gekregen voor het afvallen: jij zou eens wat minder moeten eten, jij zou eens moeten gaan sporten, heb jij dieet X weleens geprobeerd, etc.

Vaak weten de tipgevers niet dat u misschien al tig keer een dieet heeft geprobeerd. Beginnen is namelijk meestal niet het grootste probleem. Volhouden, dat is het moeilijkste.

Daarom gaan wij het in dit artikel eens anders aanpakken. In plaats van adviezen hoe u kan afvallen, geven wij hier een aantal tips hoe u het afvallen kan volhouden. Daarbij bespreken wij ook welke rol wietolie daar misschien bij zou kunnen spelen.

Tip 1: Realistische doel

Er zijn meerdere redenen waarom het verstandig is om een duidelijk en haalbaar doel te stellen. De doelstelling ‘Ik wil afvallen’ is niet concreet genoeg.

Beter is het om een doel te stellen in de trant van: over 1 jaar wil ik X kilo wegen. Zorg dat dit doel realistisch is. Een onhaalbaar doel zal zeker tot frustratie leiden en mogelijk zelfs tot opgeven. Dat is het laatste wat u wilt.

Tip 2: Neem de tijd voor het afvallen

Er zijn diëten waarmee u in korte tijd veel gewicht kunt verliezen, maar die niet zijn vol te houden. Begin hier niet aan. Er bestaat een groot risico dat de haastig verloren kilo’s er bij de eerste verslapping weer even snel aanvliegen. Dit is het beruchte jojo-effect.

Beter is om te kiezen voor een aangepast eetpatroon waarmee u op een lager tempo gewicht verliest, maar dat u wél kunt volhouden.

Tip 3: Uitgebalanceerde voeding

Even terugkomen op de diëten waarmee u snel veel gewicht kunt verliezen. Weet u waarom deze diëten onmogelijk zijn vol te houden?

Omdat u met deze diëten meestal niet alle stoffen binnenkrijgt die uw lichaam nodig heeft. Na een tijd gaat uw lichaam schreeuwen om de ontbrekende stoffen met als gevolg dat u uw dieet opgeeft.

Zorg bij een aangepast eetpatroon er daarom voor, dat u wel alle stoffen binnenkrijgt die uw lichaam nodig heeft.

Tip 4: Beweeg met plezier

Nog zo’n dooddoener: U moet meer bewegen! Prachtig, zo’n advies, maar als u iedere week met een lang gezicht naar het zwembad fietst, dan gaat u dit zeker niet volhouden.

Zoek daarom naar een manier van bewegen waar u plezier aan beleeft. Wat past het beste bij u? Teamsport, tennis, wandelen, fitness?

Vervolgens is het zaak om geen enkele keer over te slaan. Als u bij de eerste sneeuwval een keer niet gaat hardlopen, dan zult u het ook vaker overslaan. Dit is een risico. Kennelijk is plezier in een activiteit niet altijd genoeg om het vol te houden.

Het kan dan helpen als u een stok achter de deur heeft. Een mogelijkheid is lid worden van een sportvereniging of om samen met een vriend(in) af te spreken om iedere ochtend te gaan hardlopen. U creëert daarmee ook een sociale verplichting om iedere keer te gaan sporten.

Verder kunnen ook vele kleine beetjes helpen. Een paar mogelijkheden zijn: neem voortaan de trap in plaats van de lift. Breng uw kinderen voortaan met de fiets naar school in plaats van met de auto. Werkt u op kantoor? Loop met een vraag dan naar een collega in plaats van te mailen of te bellen.

Tip 5: Bezoek een diëtist

Ieder mens is anders en voor ieder mens kan een uitgebalanceerd eetpatroon er anders uitzien. Een maatwerkadvies van een diëtist kan daarom van onschatbare waarde zijn. Samen bedenkt u een aangepast eetpatroon waarmee u niet alleen gewicht zult verliezen, maar dat u ook kunt volhouden.

Zoals het werkt, is dat u samen met een diëtist kijkt naar uw eetgewoonten en wat u doet aan beweging. U kunt daarom niet alleen vragen verwachten over wat u eet, maar ook over bijvoorbeeld hoe u naar uw werk gaat, of u een sport beoefent en hoe vaak etc.

Het is wel belangrijk dat u eerlijk antwoord geeft. Alleen dan kunt u een goed advies verwachten.

Een diëtist kan verder helpen bij het volhouden van een aangepast voedings- en beweegpatroon. Dit kan door middel van vervolgafspraken. Niet alleen creëert dat weer een extra stok achter de deur, maar wellicht kan een diëtist ook helpen als u moeite heeft met volhouden.

Tip 6: Gebruik de weegschaal verstandig

Om afvallen vol te houden, is het verstandig om niet vaker dan één keer in de week te meten hoe zwaar u weegt. Dit kunt u het beste doen op een vast moment in de week en dan het liefst voordat u gaat ontbijten.

Gewicht kan namelijk gedurende de dag fluctueren. Zo weegt u ’s ochtends voor het ontbijt minder dan ’s avonds vlak na de avondmaaltijd. Als u iedere dag op de weegschaal gaat staan, dan kunnen deze fluctuaties een vals beeld geven van uw progressie.

Om dezelfde reden is het verstandig om iedere week te noteren hoe zwaar u weegt en dit in een schema bij te houden. Als u over een langere periode een dalende lijn ziet, dan weet u dat u op de goed weg bent. Als u dan één keer een kilo’tje meer noteert, dan weet u dat u hierover niet in paniek hoeft te raken.

Belangrijk is dat de lijn over een langere periode maar blijft dalen. Of afvlakt wanneer het einddoel in zicht komt.

Tip 7: Negeer het hongergevoel

Voordat u met afvallen begint, weet u dat het vroeger of later gaat gebeuren: uw maag begint te knorren en opeens heeft u heel veel zin om een zak chips te eten of een bak ijs.

Wat kunt u doen om te voorkomen dat u aan dit hongerige gevoel toegeeft? Simpelweg negeren is makkelijker gezegd dan gedaan. De volgende tips kunnen helpen:

• Drink veel water of thee. Dit vult de maag en het hongergevoel verdwijnt. Als u water maar een saai drankje vindt, dan kunt u het wat smaak geven door er komkommer, een schijfje citroen en/of wat gember aan toe te voegen.

• Zoek afleiding. Bel een vriend(in), ga een stukje wandelen, maak een tekening, schrijf een gedicht etc. Het hongerige gevoel is meestal niet meer dan lekkere trek dat na een tijdje vanzelf over gaat.

• Houd alle verleidingen buiten bereik of in ieder geval uit het zicht. Als u geen chips of snoep in huis hebt, dan kan u ook niet toegeven aan de verleiding om weer te gaan snoepen.

Afvallen met wietolie?

Dan zijn wij nu eindelijk aanbeland bij de hamvraag: Hoe kan wietolie bij afvallen helpen?

Om de vraag te beantwoorden wat wietolie voor afvallen kan betekenen, moeten wij eerst een onderscheid maken tussen wietolie met cannabidiol (CBD) en wietolie met tetrahydrocannabinol (THC). CBD-olie en THC-olie hebben namelijk een heel ander effect op het menselijk lichaam.

CBD-olie en afvallen

Er bestaan aanwijzingen dat cannabidiol (CBD) mogelijk de eetlust kan onderdrukken.

Andere cannabinoïden (stoffen uit de cannabisplant) verhogen juist de eetlust. Het gaat dan onder andere om CBN en THC. Weer andere cannabinoïden, zoals CBG, lijken geen enkel effect te hebben op de eetlust.

Nu bestaan er twee soorten CBD-olie: CBD-olie Puur en CBD-olie RAW:

• In CBD-olie Puur zit alleen CBD en geen enkele andere cannabinoïde.
• In CBD-olie RAW zitten naast CBD ook andere cannabinoïden waaronder CBN en CBG (en soms een heel klein beetje THC).

Om die reden kunt u bij afvallen daarom het beste kiezen voor CBD-olie Puur en níet voor CBD-olie RAW.

Kanttekening

Bij bovenstaande moeten wij wel een kanttekening plaatsen. Dat CBD de eetlust onderdrukt, is alleen aangetoond in een wetenschappelijk onderzoek met laboratoriumratten. Dat iets werkt bij muizen wil echter niet zeggen, dat het ook zo werkt bij mensen.

THC-olie

Van tetrahydrocannabinol is algemeen bekend dat dit de eetlust opwekt. Wietolie met THC en afvallen is daarom meestal geen goede combinatie.

De waardering van www.wietolie.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.3/10 gebaseerd op 1182 reviews.

Scroll naar boven